Standaryzacja pracy – ułatw sobie życie.

Każda branża rządzi się swoimi prawami. Ma cechy właściwe tylko dla niej, lecz są również i takie, które są wspólne dla wielu. Niezależnie od tego, czy prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą, mamy kilku pracowników albo stu. Czy zarządzamy małym punktem gastronomicznym, dużą restauracją, mamy pensjonat, hotel – standaryzacja to coś, co każdemu ułatwi pracę.

Można zadać sobie pytanie, czy warto poświęcić czas na spisanie wszystkich zasad panujących w firmie? Otóż warto. Standaryzacja to nic innego, jak uporządkowanie działań. Rozłożenie każdego, nawet najprostszego procesu na czynniki pierwsze, pozwoli na wprowadzenie powtarzalności i wyeliminowanie potencjalnych błędów. A przecież właśnie na tym nam zależy.

Standaryzować możemy każdy powtarzalny element pracy, na przykład:

  • działania na otwarcie i zamknięcie lokalu
  • pracę kelnerów (schemat witania, obsługi gości i pożegnania)
  • sposoby cross- i up-sellingu
  • pracę barmanów
  • pracę recepcji
  • pracę pracowników sprzątających.

Ustalenie określonych schematów również usprawni pracę. Pracownik, który zna schematy postępowania w konkretnych sytuacjach, poświęci na nie mniej czasu, gdyż będzie dokładnie wiedział, jak postępować w konkretnej sytuacji. Dotyczy to chociażby komunikacji i odpowiedzialności (do kogo się udać w konkretnej kwestii), reklamacji czy rozmowy telefonicznej. Im mniejsze pole na domysły, przypuszczenia i wahanie, tym większa szansa, że gość zostanie zaopiekowany w odpowiedni sposób.

Pomocne przy tworzeniu standaryzacji będą nie tylko schematy czy regulaminy. Prostą, a bardzo pomocną formą, są także checklisty. Przejrzysty formularz z tytułem mówiącym dokładnie, czego dotyczy, oraz listą zadań wraz z miejscem na zaznaczenie, gdy dany podpunkt zostanie wykonany. Mogą to być listy tworzone na dany dzień, czyli z datą i miejscem na podpis osoby wykonującej zadanie (np. checklista na zamknięcie lokalu lub baru, sprzątnięcie toalety z rozpisanymi wszystkimi czynnościami w podpunktach). Można też utworzyć checklisty, które są po prostu przypomnieniem, jak wygląda dany proces i co należy wykonać.

Przygotowanie i opisanie wszystkich działań związanych z lokalem jest pracochłonne i wymaga dokładnego przemyślenia. Oczywiście im większy lokal i zakres działalności, tym więcej schematów będziemy mieć do opisania. Warto jednak to zrobić, aby uzyskać:

  • powtarzalność i ujednolicenie usług
  • optymalizowanie kosztów
  • eliminację błędów
  • ułatwioną kontrolę procesów.

Jest jeszcze jedna ważna kwestia. Ustandaryzowanie ułatwi pracę nie tylko nam i naszym obecnym podwładnym, ale również przygotuje grunt pod łatwe szkolenie nowych pracowników. Ma to szczególe znaczenie w branżach z dużą rotacją personelu. Każdy z nas potrzebuje ram, w których się porusza. I takimi właśnie ramami są regulaminy, schematy i checklisty. Dodatkowo mogą stanowić rodzaj „ściągi”, zanim nowy pracownik osiągnie pełną samodzielność.

@import url(https://akademiagastronomii.plwp-content/plugins/siteorigin-panels/css/front-flex.min.css); #pgc-14695-0-0 { width:100%;width:calc(100% – ( 0 * 30px ) ) } #pl-14695 .so-panel { margin-bottom:30px } #pl-14695 .so-panel:last-of-type { margin-bottom:0px } @media (max-width:780px){ #pg-14695-0.panel-no-style, #pg-14695-0.panel-has-style > .panel-row-style, #pg-14695-0 { -webkit-flex-direction:column;-ms-flex-direction:column;flex-direction:column } #pg-14695-0 > .panel-grid-cell , #pg-14695-0 > .panel-row-style > .panel-grid-cell { width:100%;margin-right:0 } #pl-14695 .panel-grid-cell { padding:0 } #pl-14695 .panel-grid .panel-grid-cell-empty { display:none } #pl-14695 .panel-grid .panel-grid-cell-mobile-last { margin-bottom:0px } }

Przeczytaj również: