07 maj

Marketing sensoryczny

Jak efektywnie wykorzystać marketing sensoryczny w gastronomii

Marketing sensoryczny to jeden z najskuteczniejszych sposobów, by przyciągnąć Gości do Twojej restauracji. Angażuje on wszystkie zmysły po to, by zapewnić wyjątkowe wrażenia związane z danym produktem lub usługą. Marketing sensoryczny w gastronomii może pomóc w kreowaniu wyjątkowego doświadczenia, kulinarnej podróży, w którą będą chcieli wybrać się Twoi Goście.

 

Zatem jak wykorzystać marketing sensoryczny w praktyce?

 

  1. Węch - Aromaty rozprzestrzeniające się w kuchni mogą mieć duży wpływ na apetyt Gości. Szczególnie pobudzające zmysły i przede wszystkim apetyt są zapachy pieczonego chleba wprowadzając zarazem Gości w klimat domowej, przytulnej atmosfery. Kolejne to świeże zioła (bazylia, oregano, tymianek), które przywołują na myśl aromatyczne, wyraziste smaki. Zapach mięsnych potraw, kawy i czekolady to kolejne z aromatów pobudzających apetyt.

 

  1. Słuch - W odpowiedni nastrój Twoich Gości wprowadzi również muzyka. Odpowiednio dobrana może wpłynąć na tempo jedzenia, a dzięki temu zwiększyć satysfakcję z posiłku. Przede wszystkim skup się na tym, by dopasować ją do stylu i charakteru restauracji. Inna muzyka powinna lecieć w restauracji typu fine dining, a inna w wiejskiej gospodzie.

 

  1. Dotyk - Wybór odpowiedniej zastawy na stołach, a nawet tkanin, z których zostały wykonane obrusy mogą wpłynąć na odczucia związane z jedzeniem. Zwróć uwagę na to, że lekka zastawa stołowa, taka jak np. Porcelana, może stworzyć wrażenie elegancji i wyrafinowania, zaś ciężka np. Ceramika lub kamień, mogą stworzyć wrażenie solidności, ekskluzywności.

 

  1. Smak - Oczywiście to smak jest najważniejszym elementem marketingu sensorycznego w przypadku gastronomii. Restauracje powinny skupić się na doskonaleniu smaku i prezentacji dań, aby zaspokoić gusty swoich Gości. Przede wszystkim warto skupić się na oparciu karty menu na produktach wysokiej jakości. Dodatkowo, restauracje mają możliwość wprowadzania do swojego menu sezonowych specjałów, które mogą zwiększyć zainteresowanie Gości dając im możliwość zdobycia wyjątkowych doświadczeń.

 

  1. Wzrok - Prezentacja dań na talerzu jest równie ważna, jak ich smak. Warto zadbać o ładną aranżację talerza, kolorystykę dania i odpowiednią ilość dekoracji. Estetycznie podane danie może również zachęcić Twoich Gości, by zrobili mu zdjęcie, a następnie podzielili się nim na swoich profilach w mediach społecznościowych, robiąc tym samym darmową reklamę Twojej restauracji. Niezwykle ważne w restauracji jest również odpowiednie oświetlenie, które dobrze dobrane wpłynie na samopoczucie Gości. W restauracjach typu fine dining zwykle stosuje się oświetlenie bardziej stonowane, natomiast w fast-foodach bardziej przyjazne jest jasne światło.

 

Wszystkie wymienione wyżej elementy, gdy są odpowiednio połączone, mogą przyczynić się do stworzenia Twoim Gościom wyjątkowych doświadczeń, których nie zdobędą nigdzie indziej, przez co zwiększy się ich lojalność wobec Twojej restauracji, a co za tym idzie, przyczyni się to do wzrostu sprzedaży.

 

Restauratorzy powinni zwrócić uwagę na każdy zmysł tak, by zapewnić swoim Gościom idealnie zaprojektowane doświadczenia. Warto jednak pamiętać, że marketing sensoryczny wymaga inwestycji, ale w dalszej perspektywie może przynieść bardzo korzystne efekty.

 

Pozdrawiam

Patrycja Piotrowiak

Chcesz dowiedzieć się więcej? 

Zapraszamy na szkolenie!